SOUTHERN BRED TENNESSEE & ARKANSAS R&B ROCKERS - #27: TOODLE LOO TENNESSEE

Artiest info
Website
facebook
 

 

 “To make people DANCE and ENJOY!!...“

Koko-Mojo Records maakt deel uit van Rockstar Records Limited, opzich een divisie van de Rockstar Records label group) en is gevestigd in Cork, IE. Lang voordat deze markt werd overspoeld door goedkope copycat-releases van lage kwaliteit, stond Rockstar Records samen met ACE Records en Bear Family Records bekend om hun heruitgaven van hoge kwaliteit en hun “KILLER-NO-FILLER” ideologie.

Het doel van Koko-Mojo Records is heel simpel: onder de noemer Blues/R&B dansbare muziek uit de jaren 1950 uitbrengen! Hun compilaties zijn samengesteld door dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen: “From Argentina via Los Angeles to Ireland from Blues to Hillbilly and Rockabilly...”. Er dient hierbij opgemerkt te worden, dat er een verschil is tussen de originele R&B (een term die uit de jaren 1940 stamt en die staat voor stevige, rauwe muziek) en de hedendaagse (een genre dat er wel wat van wegheeft, maar dat over het algemeen veel zoetsappiger is).

De ‘Southern Bred Tennessee & Arkansas’ reeks, die door de Duitse DJ Mark Armstrong werd samengesteld, graaft in het ieder deel verder in de geschiedenis van deze na-oorlogse, bijna hoofdzakelijk Afro-Amerikaanse zwarte muziek. De blues die meer elektrisch werd, maakte ook meer gebruik van de piano, om er het ritme in te houden. De tracks op het album zijn een verzameling van blues rockers, piano en gitaar R&B, R’n’R en Doo-Wop muziek.

‘SOUTHERN BRED, VOL. 27: TOODLE LOO TENNESSEE’

Op ‘Southern Bred Tennessee & Arkansas – Vol. 27: TOODLE LOO TENNESSEE’ vervolgt DJ Mark Armstrong de ingeslagen weg en zullen sommige artiesten je zeker bekend voorkomen. Zo mag de succesvolle zanger, saxofonist, bandleider en acteur Louis Jordan (1908-1975) met “Fire” (met op sax Sam Taylor) openen en zal je ook nog “The Jamf”, uit zijn album ‘Man, We’re Wailing’ (1958), voorgeschoteld krijgen. Op “Ride Pretty Baby” wordt Big John Greer gebackt door de Du Droppers. The Del-Rios with The Bear Cats (“Lizzie”) en Jimmy Hurt & The Del-Rios (“You Know Darling (I’m In Love with You)”), om even met The Del-Rios in dezelfde buurt te blijven, zijn een vocale groep uit Memphis met William Bell, Harrison Austin, Melvin Jones & David Brown. In 1962 veranderde hun naam in The Ovations & Hurt. Little Willie John kennen we al. Hier brengt hij “Come on Sugar” van Donnie Elbert. The Kinglets with Leroy Thomas willen het met “My Baby Don’t Need Changing” zo houden en Jackie Brenston and His Delta Cats werkten bij Chess samen met Sam Phillips voor het uitbrengen van “Juiced”. Ene Billy “Red” Love die het nummer schreef, raakte op het slechte pad, werd opzij geschovenen verdween door drugs en wapens voor goed van de wereld. Homesick James kiest met “Can’t Afford to Do It” resoluut voor de blues, te begrijpen, als je neef Elmore James heet en je Sonny Boy Williamson II kent. John Peak trok voor “Long Tall Papa” naar de studio met Erline Harris, die van beroep verpleegster was. Van het Al Wichard Sixtette (Wichard was een drummer) volgt er dan, “His Majesty’s Boogie”. Duke Henderson doet hier de zang. “One Monkey Don’t Stop the Show” is een nummer van Stick McGhee en Larry Birdsong met Jimmy Beck & Louis Brooks en His Hi-Toppers doen samen “Somebody, Somewhere”. “You’ll Never Never Know” volgt nog. Paul “Mr. Hucklebuck” Williams trok voor “You’re Breaking My Heart No More” op met (zanger, trompettist & saxofonist) Jimmy Brown, de eerste man van Ruth Brown. Ike Turner, Carlson Oliver & Little Ann doen dan samen “Box Top”. Het is de éérste opname van Anna Mae Bullock aka Little Ann of te wel Tina Turner. Carlson Oliver is een saxofonist en zanger. Eddie “Lockjaw” Davis en zanger Henry Glover doen “Mountain Oysters”. Glover, die nog opnam met Muddy Waters, werkte toen aan het opzetten van een eigen label. The Lyrics zijn een groep uit Memphis. Ze doen hier “You and Your Fellow”, Bernie Hardison met Band “Too Much” en Leroy Jones (de zoon van Reverend Owen en Ochie Hunter) het gekende “Twistin’ the Night Away”. Bij The Seniors was Morgan Babb de frontman op hun “Sloo Foot Soo” en Johnny Taylor van “Rome (Wasn’t Nuilt in a Day)” was gekend als “The Philosopher of Soul” en “The Blues Wailer”. Charlie & Rosie sluiten af mlet de titel song, “Toodle Loo Tennessee”.  

Eric Schuurmans